Kultura przez wiêkszo¶æ badaczy czy filozofów rozumiana jest jako ca³okszta³t duchowego i materialnego dorobku spo³eczeñstwa, ogó³, zarówno materialnych, jak i niematerialnych, wytworów ludzkich. Jak twierdz± inni kultura jest z³o¿on± ca³o¶ci±, która obejmuje nie tylko wiedzê, ale te¿ wierzenia, sztukê, moralno¶æ, prawa, obyczaje oraz inne zdolno¶ci i nawyki nabyte przez ludzi jako cz³onków spo³eczeñstwa. Kultura jest tworem zbiorowym i obejmuje ca³e ludzkie ¿ycie. Podobnie jak otaczaj±ca nas rzeczywisto¶ci podlega ci±g³ym zmianom i przekszta³ceniom. Warto wiêc postawiæ sobie pytanie czym¿e bez kultury by³oby ludzkie ¿ycie?
Kultura w ¿yciu ka¿dego cz³owieka odgrywa znacz±c± rolê. To ona kszta³tuje w nim pewne postawy i zachowania, jest wyznacznikiem ogólnie przyjêtych norm i zasad. Dziêki niej ka¿dy z nas potrafi dostrzec to, co do tej pory by³o nieosi±galne, co wykracza³o poza ludzkie mo¿liwo¶ci. Kultura wyra¿a cz³owieka, jego potrzeby i oczekiwania. Jest wiêc zewnêtrznym wyrazem duszy, drog± do poznania ludzkiego. Ponadto jest sposobem istnienia i bytowania na ziemi oraz przetrwania w trudnej i wymagaj±cej rzeczywisto¶ci. Kszta³tuje w nas wiarê w ideê czy naukê czy sztukê i to w³a¶nie jej zawdziêczamy rozwój ludzkiej natury. Odzwierciedla si³ê i potêgê narodu. Kultura nie jest jedynie domen± tworz±cych j± artystów. Jej wp³ywy mo¿emy obserwowaæ niemal w ka¿dej dziedzinie ¿ycia.
Znaj±c i rozumiej±c ju¿ pojêcie kultury nale¿y w tym miejscu naszych rozwa¿añ zastanowiæ siê nad oczekiwaniami i mo¿liw± przysz³o¶ci± polskiej kultury. Styl ¿ycia i mentalno¶æ Polaków kszta³towa³y siê przez ponad tysi±c lat. Narodowa kultura rodzi³a siê pod wp³ywem wielu ró¿norodnych tradycji. Przenikanie siê obcych kultur mo¿na by³o obserwowaæ np. w strojach, zwyczajach, zachowaniach, a nawet budowlach. Naród polski chêtnie te¿ interesowa³ siê i korzysta³ z osi±gniêæ obcych twórców, zarówno poetów, pisarzy czy malarzy, muzyków. To wszystko z³o¿y³o siê na to, i¿ kultura polska ci±gle ewoluowa³a i ulega³a przeobra¿eniom, a co za tym idzie stawia³a przed spo³eczeñstwem nowe oczekiwania i mo¿liwo¶ci. Wówczas stanowi³a ona pewn± odrêbno¶æ, mia³a swoje wyra¼ne granice. A jak sytuacja wygl±da obecnie? Jakie oczekiwania stawia spo³eczeñstwo przed polsk± kultur±? Czy przysz³o¶æ jej napawa nas optymizmem?
Wydawaæ by siê mog³o, i¿ granice kultury polskiej na tle ca³ej Europy oraz innych kontynentów, zw³aszcza Ameryki, ulegaj± powolnemu zatarciu. Ci±gle bowiem mo¿emy obserwowaæ nap³yw obcych produktów na rynek polski. Jednak niestety wraz z fal± zachodniego towaru Polacy powoli przejmuj± zachodni styl ¿ycia, sposób zachowania, postêpowania i (o zgrozo!) zupe³nie now± i nieznan± nam tradycjê. Najwiêksza fala nowo¶ci nap³ywa do nas z Ameryki Pó³nocnej, a dok³adniej ze Stanów Zjednoczonych. To w³a¶nie kultura amerykañska sta³a siê dla Polaków ¼ród³em inspiracji. Przejmujemy z niej niemal wszystko i niemal z ka¿dej dziedziny ¿ycia. I tak choæby znane w Ameryce ¶wiêto
Halloween obchodzone przed dniem Wszystkich ¦wiêtych. W Polsce jeszcze w latach 80 zupe³nie nieznane. Coraz czê¶ciej jednak obserwujemy jak organizowane s± spotkania, na których go¶cie przychodz± przebrani w stroje budz±ce grozê i strach. Przed domami za¶ ustawiane s± dynie, które w tym dniu pe³ni± rolê lampy. Dziwne wiêc wydaje siê, i¿ polskie dzieci nie przejê³y jeszcze zwyczaju chodzenia po domach i zbierania cukierków, lecz mo¿na przypuszczaæ, ¿e to tylko kwestia czasu. Kolejnym przyk³adem obcych wp³ywów na polsk± kulturê s± tak zwane "bary szybkiej obs³ugi", w których serwuje siê posi³ki zupe³nie odbiegaj±ce od polskich upodobañ kulinarnych. Bo czy s³ynny
hot dog (w wolnym t³umaczeniu "gor±cy pies") to typowo polskie danie? Czy jednak nie lepiej zast±piæ go tradycyjnym, polskim i dobrze wszystkim znanym kotletem schabowym? Niestety ta praktyka nie jest wprowadzana w ¿ycie. Niemal w ka¿dym wiêkszym mie¶cie widzimy s³ynne "restauracje"
Mc Donald's czy
KFC , które wype³nione s± po brzegi klientami. Miejmy jednak nadziejê, ¿e wkrótce skoñcz± siê czasy, kiedy to g³ówn± atrakcj± wycieczki szkolnej jest wizyta w
Mc Donald's . Kulturê polsk± tworz± nie tylko bary szybkiej obs³ugi czy amerykañskie ¶wiêta, ale te¿ oryginalne i specyficzne s³ownictwo zaczerpniête rodem zza oceanu. Chyba nie ma ju¿ w Polsce ludzi, którzy nie wiedz± co znaczy s³ynne i jak¿e popularne
yes czy
no. Coraz czê¶ciej z ust osób starszych mo¿emy us³yszeæ "polskie"
ok jako wyraz akceptacji. Zasób s³ownictwa polskiej m³odzie¿y nie ogranicza siê jedynie do kilku krótkich i nieporadnych s³ów. Ich leksyka jest nadzwyczaj bogata i rozwiniêta. Dla nich takie zwroty jak
great ,
hello ,
no problem ,
very good stanowi± swoisty system znaków potrzebnych do porozumiewania siê ze znajomymi. Przypuszczaæ mo¿na, i¿ zupe³nie obce i nic nieznacz±ce s± im staropolskie
wujna (¿ona brata matki) czy
nyniejszy (obecny). Jednak w tym miejscu nale¿y siê g³êbiej zastanowiæ czy wp³yw jêzyka obcego jest negatywnym zjawiskiem, które wypacza polsk± kulturê? Bez w±tpienia na tak postawione pytanie zdania bêd± podzielone. Jedni mog± uwa¿aæ, i¿ jest to jawne zacieranie polsko¶ci, a zw³aszcza kaleczenie polskiego jêzyka. Inni za¶ w ca³ej tej sytuacji doszukiwaæ siê mog± korzy¶ci dla polskiej m³odzie¿y, wynikaj±cych z znajomo¶ci jêzyków obcych, jak¿e przydatnych w przysz³o¶ci. Zostaj±c przy temacie m³odzie¿y poruszyæ nale¿y jeszcze jedn± kwestiê. Co dzieje siê z polsk± muzyk± i filmem? Dlaczego polscy arty¶ci s± niedoceniani przez tutejsze spo³eczeñstwo? Co kryje siê za fenomenem takich gwiazd jak Britney Spears czy Jacka Nicholsona? I wreszcie czy polscy aktorzy i muzycy s± naprawdê a¿ tak niekompetentni w swojej dziedzinie? P³yty czy filmy zagranicznych produkcji nieustannie zalewaj± polski rynek. Spo³eczeñstwo, nawet starsze pokolenia, chêtniej siêgaj± po filmy z udzia³em Antonia Banderasa ni¿ chocia¿by Jerzego Stuhra. Podobnie dzieje siê z muzyk±. ¦wiatowe "gwiazdy" dla wielu z nas s± wzorem godnym na¶ladowania. Jednak czego o polskiej tradycji dowiemy siê z zagranicznej produkcji? Odpowied¼ na to pytanie nasuwa siê sama. Obce produkcje nie s± w stanie odtworzyæ odbiorcom panuj±cej w Polsce rzeczywisto¶ci. W ¿aden sposób te¿ nie mog± wyraziæ naszych uczuæ i emocji jakie odczuwamy w danej chwili. Jednak i tak miêdzy innymi dziêki Polakom zwiêksza siê popyt na produkty zachodnie. Wp³yw kultury amerykañskiej oraz innych pañstw widoczny jest niemal we wszystkich dziedzinach ¿ycia spo³eczeñstwa polskiego. Czym bowiem by³a by telewizja polska bez amerykañskiego filmu akcji, polski teatr bez sztuki opartej na zagranicznym przek³adzie czy samochód wyprodukowany w Polsce bez czê¶ci sprowadzonych z zagranicy?
W ostatnich latach na spo³eczeñstwo, tak¿e polskie ogromny wp³yw wywieraj± wszelkiego rodzaju nowinki technologiczne. Chodzi tu g³ównie o jak¿e popularny Internet, który jest ¼ród³em wszelkich informacji. Internet tak¿e i w Polsce sta³ siê czê¶ci± wielkiej, masowej kultury. Kilkakrotnie klikaj±c myszk± dowiemy siê co dzieje siê obecnie w okolicy naszego miejsca zamieszkania, jaki jest repertuar kinowy na nadchodz±cy tydzieñ, czy o ile wzrosn± ceny polskich produktów. Internet to tak¿e mo¿liwo¶æ zrobienie zakupów, obejrzenia dobrego filmu, pos³uchania najnowszej p³yty i to co najwa¿niejsze bez wychodzenia z domu. Czy jednak taka wygoda wp³ywa dobrze na cz³owieka? A co z wyj¶ciem do kina, spotkaniami ze znajomymi, obejrzeniem na ¿ywo sztuki teatralnej? Przecie¿ to wszystko jest w³a¶nie czê¶ci± kultury. Otó¿ taka forma spêdzania wolnego czasu staje siê coraz mniej popularna. M³odzie¿, choæ nie tylko, woli ten czas po¶wiêciæ na wirtualne pogaduchy. Przez to trudniej jest nawi±zaæ kontakt z kim¶ nowo poznanym, trudniej jest spojrzeæ rozmówcy w oczy, bo wszystko oparte jest na k³amstwie i ob³udzie. Wyj¶cia do kina czy teatru.no có¿, jest to tylko marnowaniem jak¿e cennego czasu. Bez w±tpienia wszystko to prowadzi do zatracenia siê polskiego obywatela w ¶wiecie techniki, do zatarcia siê dwóch zupe³nie odmiennych ¶wiatów: fikcji i rzeczywisto¶ci.
Kultura polska, która coraz czê¶ciej stawia na obco¶æ, zachowuje w niewielkim stopniu swoj± odrêbno¶æ i pewien indywidualizm. Po¶ród spo³eczeñstwa polskiego mo¿emy zaobserwowaæ jednostki, niestety ju¿ jednostki, które z oddaniem i zapa³em po¶wiêcaj± siê utrzymaniu tradycji. Odwiedzaj±c biblioteki, po¶ród pó³ek z ksi±¿kami, dostrze¿emy krz±taj±cych siê pasjonatów literatury polskiej. To w³a¶nie im najwiêksz± rado¶æ i satysfakcjê sprawia przegl±danie i czytanie z zapa³em kolejnych tomów poezji, w celu odszukania wiersza wyra¿aj±cego ich obecny stan duszy. Wypo¿yczaj±c doskona³e powie¶ci Mickiewicza czy S³owackiego, które s± niedo¶cignionym ¼ród³em informacji o polskiej kulturze staj± siê jej mecenasami. Polskie kino i teatr te¿ nie odchodz± jeszcze ca³kowicie w zapomnienie. Re¿yserzy kinowi, tacy jak na przyk³ad Andrzej Wajda, Agnieszka Holland oraz efekty ich ciê¿kiej pracy staj± siê polskim "towarem" eksportowym. Bo któ¿ na ¶wiecie nie zna Wajdy, zdobywcy honorowego Oscara, kto nie widzia³ jego filmu
Katyñ , który nie tylko ukazuje tragiczn± historiê Polski, ale te¿ kszta³towanie siê kultury i tradycji polskiej. Ogromn± i niew±tpliwie niepodwa¿aln± rolê w szerzeniu kultury polskiej odgrywaj± miejskie o¶rodki kultury. Pracownicy ich z ogromnym zapa³em, zaanga¿owaniem i po¶wiêceniem organizuj± wieczory poetyckie, spektakle, wystawy malarskie, by uwra¿liwiæ mieszkañców miasta na te dziedziny ¿ycia. Smuci jednak fakt, i¿ coraz mniej osób obecnych jest na takich spotkaniach. Podobnie jest z muzeami czy skansenami. Choæ s± to miejsca przesi±kniête polsk± kultur±, to jednak miejsca puste. Tylko czasami miêdzy kolejnymi obrazami, rze¼bami przemkn± znudzeni uczniowie. W wielowiekow± kulturê polsk± wpisuje siê tak¿e kilka wa¿nych ¶wi±t, w¶ród nich Bo¿e Narodzenie. S± to typowe tradycyjne, polskie ¶wiêta spêdzone w rodzinnym gronie. Ubieranie choinki, dzielenie siê op³atkiem, kolacja wigilijna pe³na typowych polskie potrawy (kapusta z grochem, pierogi, barszcz), ¶piewanie kolêd to najwa¿niejsze czynno¶ci podczas tych ¶wi±t wpisane w nasz± kulturê.
Podsumowuj±c powy¿sze rozwa¿ania stwierdziæ nale¿y, i¿ kultura polska, która kszta³tuje siê na przestrzeni wieków coraz szybciej ulega przeobra¿eniom i wp³ywom obcych kultur. Dziêki ³atwemu przekazowi nastêpuje zacieranie siê barier kulturalnych. Dlaczego tak siê dzieje??? Niewiadomo!!! Mo¿e spo³eczeñstwo polskie chce pod±¿aæ za duchem czasu, a mo¿e chce, by naród polski sta³ siê jak mówi m³odzie¿ "trendy". Dynamiczny nap³yw kultury obcej, zw³aszcza amerykañskiej, kszta³tuje wiele naszych zachowañ i postaw oraz wp³ywa na styl wspó³czesnej sztuki. Wydaje siê, ¿e kolejne lata, stulecie nic nie zmieni± w tej kwestii. Obserwuj±c jak ¶wiat zmierza ku komercjalizacji mo¿liwa przysz³o¶æ kultury polskiej skazana bêdzie na wp³ywy obce i nieustanny rozwój technologii. Nastêpne pokolenia o Mickiewiczu czy jego nastêpcach dowiedz± siê jedynie ze szklanego ekranu monitora. Jednak zdecydowanie inne, odmienne s± oczekiwania wiêkszo¶ci spo³eczeñstwa polskiego. Polacy bez w±tpienia pragn± nie tylko zachowaæ, ale przede wszystkich rozwijaæ swoj± kulturê. Chc± byæ jej wyrazicielami i wpisywaæ siê w jej krêgi. Aby przed³u¿yæ nasz± kulturê, a nawet spróbowaæ zahamowaæ obce wp³ywy obywatele polscy musz± ci±gle dbaæ o zachowanie w³asnej tradycji i odrêbno¶ci tak, by nie zatraciæ ogromnego dziedzictwa kulturowego jakie posiadaj±. Niechaj zakoñczeniem rozwa¿añ bêd± s³owa znanego humanisty, filozofa, lekarza Antoniego Kêpiñskiego:
Cywilizacja - to w³adza nad ¶wiatem,
kultura - to mi³o¶æ do ¶wiata.
Paulina Wierzbicka