RTG Sp. z o.o.  
Strona główna | Mapa strony | Dodaj do ulubionych
Poniedzia³ek, 9 grudnia 2024 roku, Imieniny: Leokadia, Wies³aw
Nasz Przewodnik
Strona główna » Nasz Przewodnik
Menu
 
Nasz Przewodnik
Wybrane artyku³y :
Nasz Przewodnik Nr 1, 2 - wydania archiwalne 1997 r.
Nasz Przewodnik Nr 3 - wydanie archiwalne 1998 r.
Nasz Przewodnik Nr 4 - wydanie archiwalne 1998 r.
Nasz Przewodnik Nr 5 - wydanie archiwalne 1998 r.
Nasz Przewodnik Nr 6 - wydanie archiwalne 1998 r.
Nasz Przewodnik Nr 7 - wydanie archiwalne 1999 r.
Nasz Przewodnik Nr 8 - wydanie archiwalne 1999 r.
Nasz Przewodnik Nr 9 - wydanie archiwalne 1999 r.
Nasz Przewodnik Nr 10 - wydanie archiwalne 1999 r.
Nasz Przewodnik Nr 11 - wydanie archiwalne 2000 r.
Nasz Przewodnik Nr 12 - wydanie archiwalne 2000 r.
Nasz Przewodnik Nr 13 - wydanie archiwalne 2000 r.
Nasz Przewodnik Nr 14 - wydanie archiwalne 2000 r.
Nasz Przewodnik Nr 15 - wydanie archiwalne 2001 r.
Nasz Przewodnik Nr 16 - wydanie archiwalne 2001 r.
Nasz Przewodnik Nr 17 - wydanie archiwalne 2001 r.
Nasz Przewodnik Nr 18 - wydanie archiwalne 2001 r.
Nasz Przewodnik - wrzesieñ 2007
Nasz Przewodnik - wiosna 2007
Historia Siedlec (XV-XVIII w.)
Historia Polski (aut. I.T.)
Tajemnice Okr±g³ego Sto³u cz. 1
Tajemnice Okr±g³ego Sto³u cz. 2
Geopolityka XXI wieku
Geopolityka XXI wieku c.d.
Rozmowy Okr±g³osto³owe
Walka o panowanie nad Ba³tykiem w XVII w
Katyñ-miara godno¶ci cz³owieka
O cenzurze...
Brzezina Jaros³awa Iwaszkiewicza
Kult s³uszno¶ci inaczej naiwno¶æ...
Salezjanie w Soko³owie Podlaskim
Co sie dzieje na ¶wiecie
Geopolityka XXI wieku cz.III
Futurologia i moje spojrzenie w przysz³osc
Media i ¦wiat...
Kryzys...
Do Przywódców...
Nasza agroturystyka
Kuchnia naszego regionu
Ziemia - czas przetrwania
Odnale¼æ ¶wiat³o...
Krytyka
Cz³owiek bogiem...
Promocja kultury (suplement)
Promocja kultury i produktu turystycznego w regionie siedleckim
Czy kultura XXI wieku ma wp³yw na nasz± epokê?
Relatywizm XXI wieku...
Z mocy prawa...
Legendy, historia, genealogia regionalna...
RUCH DOBREGO PRAWA
Natura cz³owieka
Ustawa...
Oczekiwania a mo¿liwa przysz³o¶æ polskiej kultury
Mamy demokracje...
Szczere chêci...dla reform?
Twórczo¶æ bez owoców...
Terapia szokowa...
PREZYDENT...ju¿ za tydzieñ...
Witamy Prezydenta POLSKI, a co z gospodark±?
Czeka nas poprawka?
PROSTE I KRZYWE SPOJRZENIE...
Czas na wybory
Strategia satysfakcji...
Wstêp do debaty...
Kompromis wyborczy...
Fraszka niepolityczna...
Wieczno¶ci trwanie...
Blisko ludzi..
¯ycie gospodarcze...
Czas po wyborach...
Gwiazdy mówi±...
Mia³kie s³owa...
"Sanatoria pokryzysowe"...
¬le postawione pytanie...
Wizja...czy apel?
PESEL pod kresk±...
Przed nami REFERENDUM?
Strefa ciszy...
Kto zyska³ a kto straci³ po g³osowaniu na rozkaz?
Sprawa na 20 lat...
Bomba emerytalna...
Konsultacje...
O gospodarce...
Moje komentarze...
 
Nasz Przewodnik - mat. redakcyjne
A A A
Relatywizm XXI wieku...

Zjawisko, które niekoniecznie jest nowe, ale osadzone obecnie w XXI wieku ma w pewnym stopniu epokowy charakter. Nawet nie czytaj±c artyku³u" media i ¶wiat" , w którym dotykamy problemów zwi±zanych z manipulacj± relatywizm obiektywizuje jej wystêpowanie jako czynnika charakterystycznego dla naszych czasów. Czym jest naszym zdaniem relatywizm dla przyk³adu wojny, pañstwa, kapita³u i ¿ycia ludzi : otó¿ tak wymowne kategorie w XXI wieku trac± cechy pocz±tku, koñca, granic, prawdy, bo zafunkcjonowa³a globalizacja, której te¿ nikt powstrzymaæ nie móg³ i nie chodzi tutaj o jednostronn± tego krytykê. W tej chwili jeszcze nie znamy wielu konsekwencji powsta³ej kultury relatywizmu opartej na dzia³aniach szybkich i ogromnej sile koncentracji ¶rodków w ró¿nych dziedzinach na zmiennych obszarach. Bardzo czêsto u¿ywamy wyra¿enia , ¿e nic sta³ego nie ma. W jednym z artyku³ów wspomnia³em o wysokim wska¼niku rozwodów ,ojczyzna mo¿e byæ tam, gdzie siê ¿yje czy mieszka i to niekoniecznie d³ugo w jednym miejscu, w ¿yciu te¿ nie raz zmieniamy zajêcia , a nawet zawody. Je¿eli ju¿ wykazujemy zainteresowanie ¶wiatem i kultur± to ch³oniemy wszystko co popadnie bez nale¿ytego trudu zachowania dystansu dla ochrony w³asnych pogl±dów, to¿samo¶ci, czy ¶wiadomo¶ci. Nie rzadko jest tak, ¿e tego wcale nie mamy, ale s³usznie obawiano siê globalizacji, która nas nara¿a³a na utratê tych warto¶ci. Kto¶ powie " co¶ za co¶" lub przywo³a powiedzenie "dobrego i knajpa nie zepsuje" , "a z³ego i ko¶ció³ nie naprawi". No có¿ dowodów na rozkwit relatywizmu jest ca³a gama , a to ,¿e klimat siê ociepla czemu jest winien CO2, kryzys nadprodukcji, jako¶æ ¿ywno¶ci , in¿ynieria genetyczna, religie itd.
Czy cz³owiek temu mia³by siê opieraæ czy poddawaæ, ale kto bêdzie o to pyta³? Autorytetami s± ludzie sukcesu, geniusze nauki, gwiazdy estrady, których tak¿e na koñcu spotka refleksja o przeznaczeniu czy tajemnicy cz³owieka, ale przecie¿ nikt tego bez pog³êbienia relatywizmu te¿ nam nie przybli¿y. Matnia, widmo, labirynt, dos³ownie" im bardziej w las tym wiêcej drzew", a jednak byæ mo¿e nawet lepiej nam siê ¿yje, a wojny , okrucieñstwa s± s³uszne i precyzyjne, krachy finansowe i moralne by³y i bêd± nadal. Takie sobie szczere spojrzenie w oczy z b³yskiem flesza- nic tu po nas , bo inaczej do koñca wieku ju¿ nie bêdzie. Pozytywna strona relatywizmu jest taka , ¿e niewiadomo czy to dobrze czy ¼le, czy jeszcze d³ugo, czy nadto krótko. Ko¶ mo¿e kiedy¶ mnie zapytaæ czy relatywizm nie równa siê implikacjom wieloznaczno¶ci w poezji jako ¶rodka artystycznego? Po pierwsze tak¿e mój warsztat literacki dotyczy XXI wieku, a po drugie relatywizm to jednak sfera materialna, a wieloznaczno¶æ poetycka to chcia³bym byæ zdania, ¿e to sfera duchowa, przecie¿ nie pisze wierszy, aby powiêkszyæ swoje konto w banku, a jak ka¿dego mo¿na mnie skusiæ na promocje , czy inne obietnice. Tak te¿ zawsze prze¶laduje mnie pytanie dlaczego piszê, dlaczego zmieni³em zawód i zajêcie, nie pora jeszcze dla mnie na odpowied¼ , chocia¿ to pozwala mi zachowywaæ pogl±dy, kszta³towaæ ¶wiadomo¶æ ,jednak to¿samo¶æ indywidualna je¿eli jest to tylko mo¿e byæ u³omna i jako taka mnie nie cieszy.
Wielow±tkowo¶æ tych zagadnieñ mog³aby nam komplikowaæ dalsze refleksje, a interesuje nas stosunek tradycyjnych form i warto¶ci kulturalnych do nowoczesnej jej poda¿y czy te¿ wymiany wszelkiej kultury w dobie globalizacji i czy rezultatem tego jest wzrost negatywnego relatywizmu. My¶lê, ¿e to wszystko jest weryfikowane przez cele stawiane tym procesom, na pewno dobre jest to co ma s³u¿yæ ludziom, a z³e to co ich zabija, dlatego nigdy tradycyjna kultura nie poprze usprawiedliwienia wojen, wyzysku i ograniczania praw cz³owieka, dlatego tak trwa³e s± narodowe religie, których jakiekolwiek kwestionowanie nie ma sensu, a korzystaj±c z praw relatywizmu nale¿a³oby je popularyzowaæ i od strony kulturowej wyja¶niaæ, ¿e powsta³y na tych samych zasadach i napotykaj± te same bariery.
Pokora, tolerancja bêd± umo¿liwia³y budowanie duchowej wiêzi ludzi w XXI wieku, a materialny relatywizm, czyli ok³amywanie, manipulowanie, stosowanie przemocy przerwie globalizacyjn± uk³adankê mimo wielu realnych korzy¶ci. Ogólnie rzecz bior±c ocena dojrza³o¶ci ca³ej ludzko¶ci jest te¿ niemo¿liwa, ale ka¿dy rok dla prawie 7 mld ludzi to wielki sukces, który nie by³by mo¿liwy bez przewagi dobrego przeznaczenia nad ró¿nymi arsena³ami ¶rodków zag³ady.
Analizuj±c argumentacjê obserwatorów konfliktu w strefie Gazy mo¿na odnie¶æ wra¿enie, ¿e ¶wiat pozwala na ludobójstwo bo nie ma ¿adnych ¶rodków zaradczych, tak te¿ by³o w XX wieku, ju¿ wtedy wojny przekroczy³y wszelkie bariery cz³owieczeñstwa, które sprowadzaj± siê do jednego wniosku, musi kiedy¶ nadej¶æ taki wiek, w którym nie bêdzie dopuszczalny rozkaz strzelania, dzia³ania bez rozkazu by³yby pojedynczymi incydentami. Si³a kultury mo¿e to osi±gn±æ, ale wymaga to skoncentrowanego duchowego wysi³ku niemal ca³ej ludzko¶ci. Mnie szeroko rozumiany relatywizm pozwala w to wierzyæ, co te¿ wyra¿am w swoich utworach (wiersze).

Witold Zembrowski


drukuj drukuj powrót powrót   do góry do góry 
© 2003 - 2024 R.T.G. Sp. z o.o.   Firma Oferta Katalog firmKÄ…cik Kulturalno -Turystyczny KÄ…cik poezji Polecamy Kontakt